مقدمه

رنگ اکرلیک بر خلاف تمام تبلیغاتی که برای آن می شود مانند رنگ روغنی قابل شستشو نمی باشد و برای شستشو باید همانند رنگ تمام پلاستیک استاندارد فقط از دستمال نمناک لطیف و نرم بدون آغشتگی به مواد شیمیایی مانند وایتکس استفاده کرد. وایتکس رنگ آکلیریک و رنگ تمام پلاستیک استاندارد را خراب می کند. البته رنگ های اکرلیکی هستند که در مقابل شست و شو قوی هستند ولی تکنولوژی آنها هنوز به دست تولید کنندگان داخلی نرسیده است.

رنگ هاي اکلیریک، اصوالاً داراي تنوع رنگي بالايي هستند.

رنگ اکرلیک را فقط با غلطک یا پمپ رنگ پاش بدون هوا میتوان روی دیوار زد. خاصیت رنگ اکرلیک طوری است که اگر با قلم نقاشی رنگ بزنیم رنگ روی دیوار صاف نی شود و خط و خش موهای قلم نقاشی روی دیوار می ماند. بدلیل ترکیبات این رنگ هنگام اجرا ظرف محتوی رنگ بدلیل چسبندگی و سرعت خشک شدن این محصول پر از تکه های لاتکس گونه می شود. رنگ اکرلیک رنگی شیمیایی که با خواص دوام و درخشندگی اش نخست در صنعت اتومبیل سازی به کار رفت و اخیراً نیز در انواع نقاشی ها مورد استفاده قرار گرفته است. رزین های اکرلیک به دو دسته پایه حلال نفتی و حلال آب تقسیم می شوند. خصوصاً آن دسته که به آسانی در آب حل می شوند، زود خشک می شوند و بدون بو هستند، گرچه باید افزود که خواص ظرافت پذیری و عمق و جلای رنگ روغنی یا اکرلیک پایه حلال نفتی است. رنگ های اکرلیک بسیار متنوع هستند و برای ایجاد بافت در سطوح مناسب هستند. چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می شوند. رنگ اکرلیک انعطاف پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح از جمله مدل های خمیر کاغذ پارچه و کفش قابل استفاده است. رنگ های اکرلیک پایه آب نسل جدید از رنگ های ساختمانی می باشند که باتوجه به مسائل زیست محیطی و عدم استفاده از حلال های آلی مواد مضر کاربرد این نوع رنگ ها روبه افزایش است. بطوریکه به تدریج جایگزین ماسبی برای رنگ های روغنی الکیدی می باشند. رنگ ترافیک که عموماً برای خط کشی خیابان ها استفاده می شود از رزیناکرلیک پایه حلالی استفاده می شود. این محصول در سه نوع مات نیمه مات و براق تولید می شود. و نوع مات آن از همه خاصیت های ممکن برخوردار نیست. ازجمله قابل شستشو بودن و استحکام. رنگ اکرلیک در مقابل نور خورشید عمرش بیشتر از رنگ روغنی است چون رنگ روغنی بعد از مدتی در مقابل  نور شدید خورشید پوسته می شود و بخاطر همین است که رنگ‌های نمای ساختمان از جنس رنگ آکلیریک می باشند. هنرمندان از رنگ اکرلیک برای کشیدن تابلو های نقاشی و یا کشیدن نقاشی روی دیوار ها استفاده می کنند. پوشش رنگ اکرلیک نسبت به رنگ روغنی و رنگ تمام پلاستیک ضعیف تر است و بخاطر همین هیچ موقع قبل از رنگ کاری با رنگ اکرلیک سر تاسر دیوار را بتونه روغنی نمی کشند چون اگر این کار را بکنیم مجبوریم دو یا سه دست اضافه‌تر رنگ بزنیم تا دیوار خوب پوشیده شود. حتی پوشش رنگ اکرلیک روی دیواری که از قبل رنگ روغنی خورده است ضعیف است و باید دو یا سه دست اضافه‌تر رنگ بزنیم.

رنگ های اکلیریک، به آماده سازی قبل از رنگ آمیزی دارد
رنگ های اکلیریک، به آماده سازی قبل از رنگ آمیزی دارد

آماده سازی سطوح جهت اعمال رنگ های اکرلیک پایه آب بر روی سطوح گچی

بهتر است سطوح گچی تازه به مدت ۳۰ روز خشک شوند و آنگاه رنگ آمیزی بر روی آنها صورت گیرد. ابتدا باید سرتاسر دیوار را سنباده بزنیم تا دیوار صاف شود. مرحله بعد در اثر فرایند خشک شدن سطوح گچی، نمک های محلول بر روی سطح گچی آمده و بعد از تبخیر آب بر روی سطح باقی می مانند که به این نمک‌ها شوره گفته می شود. شوره ها را می توان مطابق استاندارد های بین المللی با استفاده از سرکه خانگی برطرف کرد. حدود ۰/۵ کیلوگرم سرکه خانگی را با یک گالن آب مخلوط نمایید و آن را کاملاً هم بزنید. با استفاده از پارچه‌ای آغشته به محلول فوق کلیه سطوح گچی را از هر گونه شوره برطرف نمایید. با استفاده از پارچه آغشته به آب اثرات سرکه را از روی سطح برطرف نمایید. منتظر بمانید تا سطح کاملاً خشک شود. بعد از خشک شدن، سطح آماده پذیرش پرایمر اکرلیک می باشد.

رنگ هاي اکلیریک، براي رنگ كردن در مكان هاي مرطوب بسيار كاربرد دارد.
رنگ هاي اکلیریک، براي رنگ كردن در مكان هاي مرطوب بسيار كاربرد دارد.

دیوار بیرونی آغشته به جلبک،خزه،گیاهان خاک دار و

مایع سفید کننده (وایتکس) را به نسبت حجمی ۱ به ۳ با آب مخلوط کنید. با استفاده از پارچه‌ای کلیه سطوح را کاملاً آغشته از محلول فوق نمایید ( از دستکش و ماسک استفاده کنید)حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا تمام موجودات تک سلولی نابود گردند.بوسیله کاردک یا ابزار مناسب دیگر سطوح آلوده را کاملاً بتراشیدبا استفاده از پارچه آغشته به آب اثرات احتمالی مایع سفید کننده را از روی سطح برطرف نمایید. منتظر بمانید تا سطح کاملاً خشک گردد.بعد از خشک شدن،سطح آماده پذیرش پرایمر آکریلیک می‌باشد

بتونه اکرلیک پایه آب

بتونه اکرلیک پایه آب الوان از بهترین مواد اولیه موجود در صنایع رنگسازی ساخته شده است . این محصول با مسدود نمودن ترک های دیوار سطح صافی ایجاد نموده و از میزان مصرف رنگ کاسته و به چسبندگی لایه نهایی کمک بسزایی می نماید ، استحکام و سنباده خوری خوبی داشته و رنگ اعمال شده بر روی آن خصوصیات خود را به طور کامل حفظ می نماید.مشخصات فنی در دمای ۲۵

رنگ های اکلیریک یکی از کاربردی ترین رنگ هایی است که در نقاشی ساختمان به کار می رود
رنگ های اکلیریک یکی از کاربردی ترین رنگ هایی است که در نقاشی ساختمان به کار می رود

طریقه مصرف

  • آماده سازی سطح: قبل از کار با بتونه اکرلیک پایه آب می بایست سطح را از هرگونه آلودگی ، گرد و غبار ، چربی ، روغن و کپک تمیز نمود. همچنین رنگ های سست ، کهنه و پوسته شده از سطح جدا شود. با توجه به اینکه این محصول مخصوص نازک کشی طراحی شده ، بنابراین ترکها و سوراخ های درشت را با گچ ترمیم نموده و سپس بتونه اجرا گردد

روش مصرف

  1.  بر روی دیوار خشک ابتدا یک لایه سیلر پایه آب برای سطوح داخل و خارج اعمال نموده و پس از یک ساعت بتونه اکرلیک پایه آب بر روی آن اجرا کنید.
  2. اعمال بتونه اکرلیک پایه آب در دمای محیط بالای ۱۰ درجه سانتیگراد ، دمای سطح ۳ درجه سانتی گراد بالاتر از نقطه شبنم و رطوبت کمتر از ۸۰ درصد توصیه می شود.
  • شستشوی وسایل : پس از اتمام کار ، دستها ، ابزار آلات رنگ آمیزی با مواد ریخته شده بر روی زمین را با آب گرم و صابون بشویید. جهت جلوگیری از زنگ زدگی ، ابزار و تجهیزات رنگ آمیزی را باحلال وایت اسپریت شستشو داده و فورا خشک نمایید
  • نکات ایمنی و شرایط نگهداری: محتویات ظرف را در محیط خشک ، خنک و دور از نور مستقیم خورشید و با تهویه مناسب نگهداری نمایید. از یخ زدگی بتونه جلوگیری گردد. بعد از مصرف درب ظرف را محکم ببندید. بهترین زمان مصرف در صورت رعایت شرایط انبارداری مناسب تا ۲۴ ماه پس از تاریخ تولید می باشد ، در صورت تماس با چشم ( پس از شستشو با مقدار زیاد آب ) و یا بلعیده شدن به مراکز پزشکی مراجعه گردد.

وسایل مورد نیاز برای استفاده از این رنگ

  • غلطک های رنگ ( پرز بلند،پرز متوسط و یا پرز کوتاه متناسب با کارایی و نیاز )
  • سینی رنگ
  • قلم رنگ زنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *