تفاوت غلطک رنگ روغنی و پلاستیک

 غلطک رنگ روغنی و پلاستیک چه تفاوتی باهم دارند :

استفاده از غلطک رنگ برای نقاشی ساختمان یکی از راحت ترین روش ها می باشد، برای همین استفاده از غلطک رنگ، در سال های اخیر رواج بیشتری داشته است.غلطک های رنگ آمیزی ساختمان، دارای دسته بندی فراوانی هستند، که مهم ترین آن ها را می توان غلطک های مخصوص رنگ های پایه روغنی که حلال آن ها تینر روغنی می باشد و غلطک هایی که مخصوص رنگ های اکرلیک و پلاستیک می باشند یا به عبارتی غلطک هایی که مخصوص رنگ های پایه آب می باشند.
در مورد رنگ امیزی ساختمان یا نقاشی ساختمان این دو گروه مهم ترین گروه های غلطک هستند که بیشترین استفاده را دارند
از دیگر گروه های غلطک می توان به غلطک های اپوکسی و غلطک های مخصوص چسب نام برد.

اندازه غلطک :

غلطک های ساختمانی یرای نقاشی ساختمان دارای پنج اندازه مختلف هستند، که نسبت به مورد استفاده متفاوت می باشند.
کوچک ترین غلطک رنگ با طول پنج سانت می باشد و به ترتیب غلطک ده سانت، پانزده سانت، بیست سانت و بیست و پنج سانت برای مصارف مختلف موجود هست.
برای هر دو نوع غلطک روغنی و پلاستیک هر پنج اندازه موجود می باشد.

سایز غلطک :

غلطک های روغنی و پلاستیک به طور کلی سه سایز مختلف دارند. غلطک رنگ انگشتی که کمترین قطر را دارد، غلطک رنگ متوسط که به غلطک های مدیوم یا نیمه قطور هم شناخته می شوند و غلطک های رنگ بزرگ، که سایز استاندارد به عنوان غلطک های قطور نیز شناخته می شوند.

غلطک های رنگ روغنی :

غلطک های روغنی، دارای پرز بسیار کم هستند. ارتفاع پرز های غلطک بسیار کم می باشد تا غلطک روی دیوار لیز نخورد.

باید توجه داشت که غلطک های روغنی اگر در تولید انها برای چسباندن پارچه روی لوله غلطک از چسب استفاده شده باشد حتما باید چسب مقاومی باشد تا حلال روغنی باعث ضعیف شدن چسب غلطک و در نهایت جدا شدن پارچه از لوله نشود.
بیشترین مصرف غلطک ها ی روغنی، مربوط به بافت جورابی می باشد که از چسب استفاده نشده است.و حلال روغنی روی ان تاثیر ندارد تینر روغنی باعث از بین رفتن بافت غلطک می شود و به طور کلی رنگ های روغنی جای خود را به رنگ های پایه اب داده اند و غلطک رنگ روغنی مصرف کمتری دارد.
برای شست وشوی غلطک های روغنی از تینر روغنی و کاردک غلطک شور استفاده کنید تا رنگ داخل غلطک کاملا تمیز شود چنانچه رنگ داخل بافت غلطک بماند رنگ خشک شده و غلطک دیگر قابل استفاده نمی باشد.

غلطک های رنگ پلاستیک و اکرلیک :

غلطک های رنگ پلاستیک و اکرلیک، بیشترین مصرف را میان تمامی گروه ها دارند، زیرا که رنگ اکرلیک راحت تر، کم بو تر و حلال آن آب می باشد، که برای رقیق کردن و پاک کردن از روی سطوح از اب استفاده می کنند.بافت غلطک های پلاستیک و اکرلیک و روغنی مشابه می باشند. غلطک های اکرلیک و پلاستیک دارای پرز های بلند تری نسبت به غلطک های روغنی دارند.

پرز های بلند، یکی از مشخصات اصلی غلطک های پایه اب یا همان اکرلیک و پلاستیک است، که به غلطک های پر مو هم معروف هستند.

دسته ی دیگر از غلطک های اکرلیک و پلاستیک پارچه ای پنبه ای دارند که به جای بافت و موی بلند به کل از خاصیت پنبه ای پارچه استفاده شده است،

که دارای جذب رنگ بیشتری نسبت به غلطک های پرز دار هستند و کار را برای نقاشی ساختمان اسان تر میکنند.

جذب رنگ برای غلطک یکی از مهم ترین آیتم های انتخاب غلطک هست چرا که اگرغلطک نقاشی جذب رنگ کمی داشته باشد هنگام رنگ زدن روی سطح رنگ کم رنگ می شود و شما مجبور می شوید غلطک رنگ را با رنگ شارژ کنید.
برای نقاشی ساختمان و نقاشی دیوار ها و سقف بهترین و استاندارد ترین غلطک، غلطک سایز بیست و پنج سانت قطور می باشد چرا که این غلطک استاندارد هست و بیشتر نقاش ها از این غلطک استفاده می کنند.
تفاوت غلطک رنگ روغنی و پلاستیک، در انداره و بافت مو و نوع بافت بسیار محسوس است غلطک های پلاستیک مو های بلندتری نسبت به غلطک های روغنی دارند و نوع بافت متفاوتی هم نیز دارند. به این شکل که با غلطک های روغنی می شود رنگ پلاستیک و اکرلیک زد ولی با غلطک رنگ اکرلیک و پلاستیک نمی شود رنگ روغنی زد
حتما به این نکته دقت کنید که به هیچ عنوان از غلطک های چسبی برای رنگ روغنی استفاده نکنید.
تفاوت غلطک رنگ روغنی و پلاستیک از نظر ظاهر اندازه پرزهای غلطک هست و نوع بافت، بافت پنبه ای مخصوص غلطک رنگ اکرلیک و پلاستیک هست که برای رنگ های پایه ای بسیار مناسب می باشند.
بیشتر غلطک های رنگ موجود در ایران ساخت کشور چین، ترکیه و ایران هستند.کیفیت بافت و نوع نخ استفاده شده در غلطک متفاوت هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *