رنگ پلاستیک

رنگ پلاستیک در بازار بصورت نیم پلاستیک و پلاستیک استاندارد (تمام پلاستیک) وجود دارد که خود رنگ‌های نیم پلاستیک با نام های نیم پلاستیک درجه یک و نیم پلاستیک درجه دو در بازار یافت می شود.روی سطل بعضی از رنگ های نیم پلاستیک ذکر نشده است که نیم پلاستیک درجه یک است یا درجه دو. برای تشخیص دادن درجه یک از درجه دو باید با انگشت مقداری از رنگ نیم پلاستیک را برداشته به کف دست دیگر مالیده. اگر پوشش خوب بود درجه یک است و اگر مانند وازلین که بر دست می مالیم پوشش نداشته باشد نیم پلاستیک درجه دو است. بهتر است رنگی را بخریم که روی آن ذکر شده چه نوع رنگی است. گاهی اوقات نیم پلاستیک درجه یک بعضی از کارخانه ها از نیم پلاستیک درجه یک کارخانه‌های دیگر پوششش بهتر است و بهترین کار این است که از نقاشان ماهر در انتخاب کارک خوب رنگ (نام کارخانه سازنده رنگ) کمک بگیریم.نکته:رنگ‌های پلاستیک (نیم پلاستیک و تمام پلاستیک استاندارد) به هیچ وجه برای سطح های چوبی و فلزی استفاده نمی شوند.

رنگ پلاستیک استاندارد (تمام پلاستیک)

رنگ‌های تمام پلاستیک استاندارد همانند رنگ‌های روغنی بعد از ۲۴ ساعت قابل شستشو است ولی قابلیت شستشوی رنگ آن نسبت به رنگ‌های روغنی کمتر است یعنی در هنگام شستن دیوار باید کمی مراعات نمود. کلاً رنگ های پلاستیک چه استاندارد و چه نیم پلاستیک فقط برای دیوار و سقف داخل خانه استفاده می شود و نباید از آنها برای درب و پنجره و چارچوب آنها استفاده نمود. از پلاستیک استاندارد گاهی نیز برای رنگ آمیزی دیوار حیاط،سقف پارکینگ،سقف بالکن و نمای بیرونی خانه استفاده می شود ولی چون همانطور که گفتیم رنگ پلاستیک استاندارد استحکامش کمتر از رنگ روغنی است.

لذا بهتر است جاهایی را که با هوای آزاد بیرون در ارتباطند از رنگ‌های روغنی براق استفاده کنیم. ولی همانطور که گفتیم برای زیبایی نمای بیرونی آنها سیمان یا بتن است. یک سری رنگ‌های آکریلیک مخصوص نمای ساختمان در بازار وجود دارد که در مقابل  نور خورشید بسیار مقاومند.دیوار یا سقف امکان دارد از قبل رنگ‌های روغنی یا رنگ‌های پلاستیک خورده باشد و یا اینکه خانه تازه ساز است و دیوار و سقف هنور گچی یا سیمانی یا بتن است. در همه اسن حالات می توان روی آنها را رنگ‌های پلاستیک استاندارد (تمام پلاستیک) زد.

رنگ نیم پلاستیک 

این رنگ‌ها معمولاً برای سقف اتاق ها،سقف حال و پذیرایی،سقف راهروها استفاده می شود چون در زمستان رطوبت را به خود می گیرد وسقف عرق نمی کند و کمتر از آن برای رنگ آمیزی دیوار استفاده می شود.ما پیشنهاد می کنیم که اصلاً از رنگ‌های نیم پلاستیک درجه دو استفاده نکنید زیرا جایی که این رنگ‌ها زده شود و وقتی که به آنجا تکیه بدهیم پیراهنمان رنگ دیوار را بخود میگیرد و یکی از روش های شناختن این رنگ‌ها به همین روش است که انگشت روی دیوار می کشیم (یا بادستمال پارچه‌ای) اگر دستمال یا انگشتمان رنگ دیوار را بخود گرفت نیم پلاستیک درجه دو است.

البته بعضی از کارخانه ها هستند که نیم پلاستیک درجه دو آنها خوب است و باید از تجربه دیگران استفاده نمود. کلاً رنگ نیم پلاستیک درجه یک و درجه دو قابل شستشو نیستند و نمی توان آنها را حتی با دستمال نمناک نیز تمیز کرد و یکی از راه های شناختن رنگ‌های نیم پلاستیک (چه درجه ۲ و چه درجه ۱) این است که با دستمال پارچه‌ای خیس روی دیوار می کشیم اگر رنگ روی دیوار همانند خمیر روی دستمال جمع شد رنگ روی دیوار نیم پلاستیک است. کلاً رنگ‌های نیم پلاستیک با نوک ناخن بارحتی تراشیده می شود و از این طریق می توان آن را تشخیص داد. رنگ نیم پلاستیک درجه دو را نمی توان بر روی دیواری که قبلاً رنگ روغنی (چه براق و چه نیم مات) و رنگ تمام پلاستیک (استاندارد) خورده است استفاده نمود؛ چون در این حالت نمی توان دیوار را با رنگ نیم پلاستیک درجه ۲ خوب پوشاند با رنگ نیم پلاستیک درجه ۱ نیز همین مشکل را داریمولی اگر یک روز مجبور شدیم که در چنین موردی از رنگ نیم پلاستیک درجه یک استفاده کنیم باید روی دیواری که رنگ روغنی یا رنگ تمام پلاستیک استاندارد خورده ابتدا با سنباده پوستاب (سنباده بدون آب) کاملاً سنباده زد سپس با رنگ نیم پلاستیک درجه یک که کمی نسبت به جاهای دیگر غلیظ تر است (یعنی آب کمتری با رنگ مخلوط شده) دیوار را رنگ می زنیم. اما باز هم رنگ آمیزی به سختی انجام می شود و برای اینکه دیوار خوب پوشیده شود رنگ زیادی مصرف می شود. مثلاًاگر سه دست رنگ نیاز باشد یک یا دو دست اضافه‌تر باید رنگ زد.

درنتیجه ما توصیه می کنیم از نیم پلاستیک درجه یک و درجه دو فقط روی سقف هایی که از قبل رنگ نشده و یاسقف هایی که از قبل رنگ‌های نیم پلاستیک (چه درجه ۱ و چه درجه۲) خورده‌اند استفاده نمود.در کل نتیجه می گیریم اگر خواستید از رنگ‌های نیم پلاستیک (درجه ۱ و درجه ۲) استفاده کنید بهتر است فقط برای سقف اتاق ها،سقف راهروها،سقف حال استفاده کنید و برای دیوار استفاده نکنید.

ماده رنگ پلاستیک

همانطور که برای رنگ‌های روغنی از ماده رنگ‌های مخصوص رنگ‌های روغنی استفاده می کنیم، برای رنگ‌های پلاستیک نیز از ماده رنگ‌های مخصوص این رنگ‌ها استفاده می کنیم. مثلاً در بازار هم گل ماش روغنی وجود دارد و هم گل ماش پلاستیک.روش رنگ آمیزی با رنگ‌های روغنی (چه روغنی براق باشد و چه نیم مات)همانطور که گفتم کلیه سطوح از قبیل: دیواری که رنگ نشده (چه گچی باشد چه بتن)، درب و پنجره های آهنی یا چوبی، دیوار یا سقفی که قبلاً رنگ‌های روغنی (براق یا  نیم مات) یا رنگ‌های پلاستیک (تمام پلاستیک یا نیم پلاستیک) زده باشند، و غیره را می توان با رنگ‌های روغنی (هم براق و هم نیم مات) رنگ آمیزی کرد. برای شروع کار ابتدا باید دید سطح کار ما که می خواهیم رنگ بزنیم کدام یک از موارد بالاست. راحت ترین سطح کار، سطح کاری است که از قبل رنگ نشده باشد حال می خواهید درب و پنجره چوبی باشد یا آهنی  ویا دیوار گچی باشد یا بتونی و غیره. سطوحی که از قبل رنگ آمیزی نشده است وقتی رنگ آمیزی می کنیم کارمان تمیز و اصولی می شود چون اگر نقاش قبلی خوب رنگ نزده باشد و ما نتوانیم این را تشخیص دهیم وقتی روی آن رنگ بزنیم رنگ ما نیز هیچ فایده‌ای ندارد و خرابی رنگ قبلی روی آن تأثیر می گذارد.

وسایل مورد نیاز برای استفاده از این رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *